There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Tuesday, March 9, 2010

kucar - kacir

Bila la cuaca yang amat panas ni akan berakhir ha?aku da x tahan mcm ni....hari-hari rasa skit kepala,pegi kelas plak masuk duduk dalam ekon....keluar je kelas panas blik!!!!patut la ramai kawan2 aku yang demam kan,dah macam ada nombor giliran dah budak-budak rumah aku ni....lepas sorang-sorang demam kn...pastu ulang blik orang yang pertama demama tu hahaha
;p termasuk sekali ngn aku lah tu..aku ni memang susah nk demam tapi bila da demam tu memang teruk la.........di sini bukan aku nk salahkan cuaca yang panas sebenarnye,tapi nak ajak kawan-kawan semua cuba renungkan kembali salah siapa sebenarnya bumi kita yang indah jadi macam ni?cuba bayangkan anak cucu kita 30 atai 40 tahun yang akan datang mereka mungkin terpaksa memakai sut ataupun pakaian yang khas untuk melindungi tubuh mereka daripada terbakar dek kerana suhu panas yang melampau-lampau.........bdak-bdak zaman sekarang hidup terlalu mewah semua nak senang kan x reti nk rasa kesusahan...bangun pagi celik mata jer semua dah tersedia di depan mata,mereka lansung x reti nk menghargai apa itu kesusahan,sebab ramai dalam kalangn mereka ni yang x reti nk berjimat cermat.kalau dah buka lampu tu bknnya reti nk ttup blik kan dibiar je terbuka smpai pagi,yang suka men laptop dan desktop tu pun samer jer x reti nk tutup dibiar jer terbuka smpai ke pagi kn...sampah-sampah tu pun samer diorang ni men buang jer ikut jendela asarama tu,bila pagi-pagi aku nk pergi kelas kesian pulak aku tengok kt mak cik-mak cik cleaner yang bertugas tu,terbongkok-bongkok duk mengutip sampah yang budak-budak ni buang lah.yang ni pulak lagi satu hal aku tengok orang zaman sekarang ni selambur jer dok buat pembakaran terbuka ni kan...bahaya tu dahla musim panas kering ni silap2 bley terbkar hutan-hutan macam yang terjadi kt belakang u aku ni nasib bek tidak terbakar blok2 kt belakang tu... ..dimanakah sensitiviti kita terhadap alam sekitar kan.........bila kita sendiri sudah x reti nak menghargai alam ini ,maka secara automatiknya alam ni akan menghukum kita blik.......

selamat bertemu semua

salam......akhirnye ada jugak kesempatan nk bt blog yang baru ni kn.Asyik bertangguh-tanguh jer ntah dah berapa lama dah,aku bt ni pun sebab ada benda nk kongsi ngn kawan-kawan semua...kelmaren aku ni yang x dapat berita kata kelas batal pergilah ke kelas kn...tungu punyer la tunggu kn xdak sapa pun yang muncul...tengok2 klas batal rupernye kot la kan ada orang nk smpaikan kt aku...lalu untuk memujuk hati aku ini :p ,aku bawaklah diriku ku ni ke perpustakaan,mana la tahu ada bahan bacaan yang best kan,so aku pun jalan-jalan la dalam lib tu tiba aku ternampak satu buku ni ,aku pun ambiklah baca.Best buku ni Tajuk dia Pemikiran Tasauf Syeikh Abdul Qadir Jailani.Dah dekat 1 jam aku kt lib tu aku baca buku tu maka terdetiklah di hati aku ni nk kongsi apa yang aku baca masa tu bersama kawan-kawan sekalian.......

sikit jer yang nk dikong si ni....iaitu adab-adab ataupun bagaimana cara yang terbaik untuk kiter bergaul dengan kawan-kawan
1.mengutamakan dan memaafkan mereka ,membantu urusan mereka dan lebih menghulurkan pengabdian yang memungkinkan terhadap mereka

2.menampakkan kesepakatran kepada mereka dalam segala perkataan dan perbuatan mereka,maksudnya adalah perkataan yang benar dan perbuatan yang baqik,yakni mendahulukan mereka dam memaafkan mereka

3.menghindari perbuatan dan persilisihan dengan mereka serta bersikap seakan-akan tidak tahu aib mereka.JIka salah seorang dari mereka menentangnya dalam sesuatu ,terimalah apa yang dikatakannya secara zahir,meskipun kenyatannya bercanggah dengan apa yang katakan,ini juga mengandungi pengertian jika yang ditentang itu adalah perkara-perkara biasa.tetapi jika perkara yang ditentang itu masalah syariat,maka dia harus lah menjelaskan yang benar dengan dalilnyadan tidak menytujuinya atas sebab kebatilan........

4.Hendaklah seseorang itu juga mengelakkan sifat benci-membenci ,hasad dan dengki serta hinaan dan cercaan.

maka itu sajalah yang mahu saya kongsi sikit jer x bnyak pun...tapi saya rasa agak manfaat jika kita sama-sama mempraktikkannya dalam kehidupan seharian kita,semoga hubungan kita sesama rakan-kita semakin teguh.........tanpa ada perasaan iri hati atau dalam erti kata lain tikam belakang hehehehe...........