There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Tuesday, March 9, 2010

kucar - kacir

Bila la cuaca yang amat panas ni akan berakhir ha?aku da x tahan mcm ni....hari-hari rasa skit kepala,pegi kelas plak masuk duduk dalam ekon....keluar je kelas panas blik!!!!patut la ramai kawan2 aku yang demam kan,dah macam ada nombor giliran dah budak-budak rumah aku ni....lepas sorang-sorang demam kn...pastu ulang blik orang yang pertama demama tu hahaha
;p termasuk sekali ngn aku lah tu..aku ni memang susah nk demam tapi bila da demam tu memang teruk la.........di sini bukan aku nk salahkan cuaca yang panas sebenarnye,tapi nak ajak kawan-kawan semua cuba renungkan kembali salah siapa sebenarnya bumi kita yang indah jadi macam ni?cuba bayangkan anak cucu kita 30 atai 40 tahun yang akan datang mereka mungkin terpaksa memakai sut ataupun pakaian yang khas untuk melindungi tubuh mereka daripada terbakar dek kerana suhu panas yang melampau-lampau.........bdak-bdak zaman sekarang hidup terlalu mewah semua nak senang kan x reti nk rasa kesusahan...bangun pagi celik mata jer semua dah tersedia di depan mata,mereka lansung x reti nk menghargai apa itu kesusahan,sebab ramai dalam kalangn mereka ni yang x reti nk berjimat cermat.kalau dah buka lampu tu bknnya reti nk ttup blik kan dibiar je terbuka smpai pagi,yang suka men laptop dan desktop tu pun samer jer x reti nk tutup dibiar jer terbuka smpai ke pagi kn...sampah-sampah tu pun samer diorang ni men buang jer ikut jendela asarama tu,bila pagi-pagi aku nk pergi kelas kesian pulak aku tengok kt mak cik-mak cik cleaner yang bertugas tu,terbongkok-bongkok duk mengutip sampah yang budak-budak ni buang lah.yang ni pulak lagi satu hal aku tengok orang zaman sekarang ni selambur jer dok buat pembakaran terbuka ni kan...bahaya tu dahla musim panas kering ni silap2 bley terbkar hutan-hutan macam yang terjadi kt belakang u aku ni nasib bek tidak terbakar blok2 kt belakang tu... ..dimanakah sensitiviti kita terhadap alam sekitar kan.........bila kita sendiri sudah x reti nak menghargai alam ini ,maka secara automatiknya alam ni akan menghukum kita blik.......

2 comments:

  1. salam adib..wahhh..bgus la dah ad blog..same2 la kite memeriahkan blog :)

    ReplyDelete
  2. bukan salah teknologi mahupun sains tapi manusia yang rakus mengejar kepesatan... (pujangga berkata-kata)

    ReplyDelete