There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Tuesday, March 9, 2010

selamat bertemu semua

salam......akhirnye ada jugak kesempatan nk bt blog yang baru ni kn.Asyik bertangguh-tanguh jer ntah dah berapa lama dah,aku bt ni pun sebab ada benda nk kongsi ngn kawan-kawan semua...kelmaren aku ni yang x dapat berita kata kelas batal pergilah ke kelas kn...tungu punyer la tunggu kn xdak sapa pun yang muncul...tengok2 klas batal rupernye kot la kan ada orang nk smpaikan kt aku...lalu untuk memujuk hati aku ini :p ,aku bawaklah diriku ku ni ke perpustakaan,mana la tahu ada bahan bacaan yang best kan,so aku pun jalan-jalan la dalam lib tu tiba aku ternampak satu buku ni ,aku pun ambiklah baca.Best buku ni Tajuk dia Pemikiran Tasauf Syeikh Abdul Qadir Jailani.Dah dekat 1 jam aku kt lib tu aku baca buku tu maka terdetiklah di hati aku ni nk kongsi apa yang aku baca masa tu bersama kawan-kawan sekalian.......

sikit jer yang nk dikong si ni....iaitu adab-adab ataupun bagaimana cara yang terbaik untuk kiter bergaul dengan kawan-kawan
1.mengutamakan dan memaafkan mereka ,membantu urusan mereka dan lebih menghulurkan pengabdian yang memungkinkan terhadap mereka

2.menampakkan kesepakatran kepada mereka dalam segala perkataan dan perbuatan mereka,maksudnya adalah perkataan yang benar dan perbuatan yang baqik,yakni mendahulukan mereka dam memaafkan mereka

3.menghindari perbuatan dan persilisihan dengan mereka serta bersikap seakan-akan tidak tahu aib mereka.JIka salah seorang dari mereka menentangnya dalam sesuatu ,terimalah apa yang dikatakannya secara zahir,meskipun kenyatannya bercanggah dengan apa yang katakan,ini juga mengandungi pengertian jika yang ditentang itu adalah perkara-perkara biasa.tetapi jika perkara yang ditentang itu masalah syariat,maka dia harus lah menjelaskan yang benar dengan dalilnyadan tidak menytujuinya atas sebab kebatilan........

4.Hendaklah seseorang itu juga mengelakkan sifat benci-membenci ,hasad dan dengki serta hinaan dan cercaan.

maka itu sajalah yang mahu saya kongsi sikit jer x bnyak pun...tapi saya rasa agak manfaat jika kita sama-sama mempraktikkannya dalam kehidupan seharian kita,semoga hubungan kita sesama rakan-kita semakin teguh.........tanpa ada perasaan iri hati atau dalam erti kata lain tikam belakang hehehehe...........

1 comment:

  1. Tahniah2.. Berjaya memiliki blog yang banyak.. W'pn kite tahu 1 je kan.. Tahniah jugak menjadi penunggu kelas yg setia.. Hee..

    Sahabat itu andai pandai menilai, memilih dan memahami serta mengenal erti sebuah persahabatan, umpama cahaya yang mnembusi sebuah ruang yang gelap.. Walaupun sedikit cahaya, namun tetap memberi manfaat..

    Hargailah seorang insan yang bernama sahabat..

    ReplyDelete