Wednesday, March 16, 2011

Sekian lama ku tercari blog ini kembli akhirnya ku temu jua ia......di kesempatan yang ada ini nk minta maaf la kepada semua kwan2 kalau aku ada salah dan silap yer,sebab apa sejak dua menjak ni banyak jer perkara yang x berapa elok menimpa aku,bnyak keinginan dan kemahuan tidak tercapai....jadi jadi untuk menenangkan hati lalu aku mebewa diri ini untuk bertamu dengan seseorang yang boleh ku kira tinggi lah martabat ilmunya mungkin juga seseorang yang sangat terpelihara akhlaqnya dan hampi kepada ALLAH.Tujuan aku aku bejumpa dengan insan ini tidak lain tidak bukan hanyalah untuk meminta pendapat beliau apakah yang sepatutnya yang perlu aku lakukan untuk elakkan semua ini. Ada beberapa nasihat yang belaiu berikan supaya menjadi panduan.......

1.Sucikan hati dengan zikrullah,nasihatnya kepada ku jika solat itu adalah tiang kepada agama,maka zikir itu adalah tapak ataupun boleh dikatakan cerucuk kepada tiang itu.kenapa? tanpa tapak yang teguh mana mungkin kita dapat mendirikan sebuah tiang yang akan kekal utuh!!

2.Selalulah bangun untuk berqiyamullail.kerana apa di wktu tersebut banyak rahmat Allah yang akan diturunkan kepada hamba-hambanya yang berjaga malam. Jika dilihat pada hari ini ramai diantara kita yang berjaga malam tpi tidak terdetik pun pun di dalam hati ini intuk bertahajud kepada ALLAH.Sesungguhnya di dalam setiap sujud kita kepada ALLAH ada keberkatan dan wujudnya kasih sayng ALLAH kepada setiap hamba-hambanya

3.Banyakkan membaca Al-Quran serta tafsirannya kenapa? kerana di dalam Al-Quran itu banyak kisah serta hukuman ,suruhan dan larangan Allah kepada hamba-hambanya

4.Cubalah memaafkan kesalahan orang-orang lain dan tamatkan sengketa diantara kawan-kwan.Hilangkan sifat hasad dengki serta dendam,dengan ini kita dapat memupuk sifat kasih sayang seta mahabbah....

Dalam perjalanan pulang dari tempat sahabat aku 4 perkra ini bermain di dalam minda.ermm sesungguhnya aku telah jauh daripada landasan yang sebenar landasan kepda makrifatullah. kepada kawan-semua aku nk memohon maaf sangat-sangat jika selama ini aku selalu buta hati aku selalu buat semua orang sakit hati serta ada sifat berdengki dengan korang semua.sebab apa semakin lama aku berdengki semakin berdrah luka di dalam hati ini.

No comments:

Post a Comment